Hoe we werken aan de zorg van de toekomst
Hoe we werken aan de zorg van de toekomst
Vanuit Janssen dragen we bij aan een zorgstelsel waar de waarde voor de patiënt centraal staat bij de keuze voor een behandeling. Daarbij is ons doel om de juiste zorg, op het juiste moment aan de juiste patiënt te bieden. Door de verhouding tussen de kosten en de uitkomsten van zorg in de dagelijkse praktijk te optimaliseren, blijft goede zorg toegankelijk. Janssen stimuleert de evolutie van ons zorgsysteem door een actieve rol te spelen in vijf dimensies die uitgaan van waardegedreven zorg.
Het is onze ambitie om de waarde van zorg voor patiënten te verhogen en een optimale toegang tot zorg voor patiënten te garanderen, nu en in de toekomst. Deze ambitie staat steeds meer onder druk door de toenemende vraag naar zorg en krapte in de zorgbudgetten. Het huidige systeem leunt nog sterk op het belonen van de handelingen die een zorgverlener verricht. Wij geloven dat in een toekomstbestendig systeem de uitkomsten van de geleverde zorg centraal moeten staan, wat ook moet terugkomen in de manier waarop de zorg gefinancierd wordt. Dit is het principe van waardegedreven zorg.

“Welke volgorde is de juiste volgorde? Dat is de vraag die we allemaal willen beantwoorden. En daarom moet je niet alleen naar je eigen behandeling kijken.”
Ton Peters
Associate Director Evidence Generation Benelux
15%
Slechts 15% van de indicatoren van kwaliteit van zorg meten werkelijk de uitkomsten van zorg. Van de indicatoren is slechts 3% afkomstig van patiënten zelf, in de vorm van patiënt-gerapporteerde uitkomsten.1
€70 mld
Naar verwachting stijgen de Nederlandse zorgkosten tot €174 miljard in 2040. Dit is een stijging van ongeveer €70 miljard ten opzichte van 2021.2
Hoe Janssen bijdraagt aan waardegedreven zorg
Door bij het inrichten van zorg de verhouding tussen de kosten en de uitkomsten van zorg in de dagelijkse praktijk te optimaliseren, verhogen we de kwaliteit en efficiëntie van de zorg. De uitkomsten moeten relevant zijn voor de patiënt. We kijken daarom naar een combinatie van medische uitkomsten, zoals de grootte van een tumor, en niet-medische uitkomsten, zoals de kwaliteit van leven die een patiënt ervaart.
“Ik wil bijdragen aan een toekomst waarin waardegedreven zorg steeds belangrijker wordt. Bij Janssen doen we dat door samen met stakeholders in kaart te brengen welke uitkomsten er het meest toe doen voor de patiënt en voor de samenleving en ons op die uitkomsten te focussen. In de praktijk is dat namelijk een heel breed scala aan uitkomsten.”

Michel van Agthoven
Director External Affairs
Ook bij de kosten van de zorg is het van belang het grote plaatje mee te nemen: van de kosten voor de geneesmiddelen tot maatschappelijke kosten zoals bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Janssen speelt een actieve rol in verschillende projecten waarbij de uitkomsten van de geleverde zorg centraal staan. Hieronder leest u over vijf van deze projecten.

Health Monitor voor zorg op maat

Health Monitor voor zorg op maat
In samenwerking met Nyenrode Business Universiteit heeft Janssen de Health Monitor ontwikkeld, een (digitale) tool die de gezondheidsbeleving van patiënten in kaart brengt. Met behulp van deze tool krijgt de patiënt samen met zijn of haar behandelaar inzicht in diens gezondheidsbeleving, door de patiënt met regelmaat een serie eenvoudige vragen voor te leggen.
De Health Monitor kan patiënten en artsen op deze manier ondersteunen bij het maken van de juiste behandelkeuze afgestemd op de gezondheidsbeleving van de patiënt. Health Monitor wordt ingezet in verschillende ziekenhuizen bij patiënten met onder andere inflammatoire darmziekten (IBD), en hematologische- of dermatologische aandoeningen. In bestaande apps voor mensen met hiv en mensen met multipel myeloom worden nu stappen gezet om Health Monitor te implementeren.

Zorg optimaliseren met de Happi Huid app

Zorg optimaliseren met de Happi Huid app
Een voorbeeld van een manier waarop de Health Monitor al wordt ingezet is de Happi Huid app. Deze app stelt mensen met huidaandoeningen zoals psoriasis in staat om op een eenvoudige manier hun gezondheidsbeleving te meten en deze te delen met hun zorgverlener.
De app geeft artsen op die manier inzicht in de kwaliteit van leven van patiënten en helpt bij het managen van medicatie. Op basis hiervan kan zorg op de patiënt worden afgestemd wanneer hij of zij dat nodig heeft en kan onnodige zorg worden vermeden.
De app biedt daarnaast ondersteuning bij de voorbereiding op een consult en draagt daarmee bij aan patient empowerment. De Happi huid app wordt door Janssen en Huidpatiënten Nederland ondersteund.

mijnIBDcoach

mijnIBDcoach
Janssen ondersteunt ook de ontwikkeling van mijnIBDcoach. Dit is een tool die de interactie tussen patiënten met IBD en zorgverleners faciliteert op het gebied van monitoring, begeleiding en informatieverstrekking. Uit onderzoek bleek dat het gebruik van mijnIBDcoach het aantal ziekenhuisopnames met 50% verlaagde, met behoud van de kwaliteit van leven die patiënten ervoeren.3
Door IBD-patiënten beter in staat te stellen mee te beslissen over hun behandelplan, wordt de zorg dus beter én efficiënter. In een samenwerking met Stichting mijnIBDcoach, Sananet, Crohn & Colitis Nederland, Pfizer, Takeda, Ferring Pharmaceuticals en Janssen wordt er nu onder andere gewerkt aan de ontwikkeling van een smartphone app en het verbeteren van de rapportage van uitkomsten.

Patiënten regie geven over data met blockchain

Patiënten regie geven over data met blockchain
Het vastleggen van gezondheidsuitkomsten van patiënten vraagt om een aanpak die het veilig opslaan en delen van dit soort privacygevoelige data garandeert. Blockchain-technologie leent zich daar bij uitstek voor. In samenwerking met andere partijen is Janssen bezig met een pilot waarbij blockchain wordt ingezet om patiënten met een bindweefselaandoening controle te geven over hun eigen medische gegevens. Zij kunnen deze gegevens naar eigen inzicht delen met onderzoekers, artsen en andere betrokkenen.
Zo heeft de patiënt directe controle over zijn/haar data en heeft die altijd toegang tot de meest actuele medische gegevens. Als de pilot succesvol is, kan de technologie ook ingezet worden in de andere ziektedomeinen. Janssen krijgt geen toegang tot persoonsgegevens.

Zorg bij prostaatkanker verbeteren met TripleAiM1

Zorg bij prostaatkanker verbeteren met TripleAiM1
Janssen heeft in samenwerking met de ziekenhuizen CWZ en Radboud UMC de zogenaamde “TripleAim1 studie” opgezet, waarbij vanuit meerdere ziekenhuizen gegevens worden verzameld over klinische effectiviteit, kwaliteit van leven en zorggebruik op het gebied van prostaatkanker. Het doel is om inzicht te verkrijgen in de invloed van verschillende prostaatkankerbehandelingen op deze drie aspecten van zorg.
Dit moet ertoe leiden dat er in de toekomst voor iedere patiënt een behandelplan aangeboden kan worden dat aansluit op de behoefte van die patiënt. Zo kunnen we de impact van prostaatkankerzorg verbeteren, en garanderen dat deze zorg toegankelijk en betaalbaar blijft.
Vijf concrete initiatieven voor de zorg van morgen

De bovenstaande voorbeelden illustreren hoe wij werken aan een zorgstelsel gebaseerd op de principes van waardegedreven zorg. Om samen met ziekenhuizen en andere partners in de gezondheidszorg de zorg voor patiënten te blijven verbeteren, zetten wij in op vijf dimensies.
Gepersonaliseerde zorg
Ten eerste werken we toe naar gepersonaliseerde zorg: een situatie waarin we weten welke zorg voor welke patiënt op welk moment de meeste waarde toevoegt. Hierbij is van belang dat patiënten goed geïnformeerd zijn om zodoende samen met hun zorgverlener te kunnen beslissen over hoe ze behandeld willen worden.
Real world data
Ten tweede dragen we bij aan het doelmatig inzetten van real world data. Hiervoor helpen we bij het opzetten en uitvoeren van projecten waarin zorgverleners en andere partners medische uitkomsten gestructureerd verzamelen en zo inzichten genereren die bijdragen aan het optimaliseren van de geleverde zorg. In de bovenstaande video vertelt Ton Peters, Associate Director Evidence Generation, hier meer over.
E-health
Ten derde zetten we in op e-health. Digitale middelen in de gezondheidszorg bieden nieuwe manieren om gegevens uit te wisselen, uitkomsten te meten en zelfs therapieën op afstand aan te bieden. Vanuit Janssen helpen we daarom onze partners bij het ontwikkelen en/of inzetten van e-health applicaties en het veilig delen van data daar waar ze kunnen bijdragen aan het verbeteren van een behandeling.
De juiste zorg op de juiste plek
Als vierde willen we zorgen dat de juiste zorg op de juiste plek wordt aangeboden. In een flexibel zorgnetwerk waarin de patiënt centraal staat, wordt zorg thuis geleverd waar het kan en in het ziekenhuis als dat nodig is. Samen met zorgverleners faciliteren we daarom de behandeling van patiënten in de huislijke sfeer en de opvolging van de behandeling via beeldbellen. Dit doen we onder andere door inzichtelijk te maken welke weg een patiënt aflegt als hij of zij geconfronteerd wordt met ziekte en door in kaart te brengen welke behandelmogelijkheden de patiënt heeft.
Samenwerken staat centraal
Om tot een zorgsysteem op basis van uitkomsten te komen, hebben alle betrokken partijen in de zorg elkaar nodig. Ons vijfde focuspunt is daarom samen innoveren. Daarvoor investeren we, als onderdeel van dit ecosysteem, in projecten en samenwerkingen die bijdragen aan waardegedreven zorg. Ons doel is om samen met ziekenhuizen, verzekeraars, overheden, patiënten en andere betrokkenen de kwaliteit van de zorg continu te verbeteren en de toegankelijkheid te garanderen.
“Geneesmiddelen gaan van de sterk gecontroleerde setting van een klinische studie, naar ‘de dagelijkse praktijk’ waarin allerlei variabelen een invloed hebben op het uiteindelijke effect van de behandeling. Wij willen samen met stakeholders leren hoe we dat effect in de praktijk zo groot mogelijk kunnen maken en de ervaring voor patiënten zo goed mogelijk. Zo kunnen we als Janssen bijdragen aan het goed gebruik van geneesmiddelen in de praktijk.”

Michel van Agthoven
Director External Affairs
Bronnen
- Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Rijksfinancien Naar een toekomstbestendig zorgstelsel (pdf)
Jeuring SF, van den Heuvel TR, Liu LY, Zeegers MP, Hameeteman WH, Romberg-Camps MJ, Oostenbrug LE, Masclee AA, Jonkers DM, Pierik MJ. Improvements in the Long-Term Outcome of Crohn's Disease Over the Past Two Decades and the Relation to Changes in Medical Management: Results from the Population-Based IBDSL Cohort. Am J Gastroenterol. 2017;112(2):325-336